نماد سایت پت شاپ آنلاین الی

ورم روده و درمان آن

بیماری قناری

بیماری قناری

درود بر همراهان همیشگی الی پت . همینطور که همه میدونید بیماری ورم روده قناری یک بیماری شایع در بین پرندگان مخصوصا قناری ها میباشد. با ما همراه باشید تا شمارا با ورم روده یا رگ سیاه ورم روده بیشتر آشنا کنیم و راه های درمان آن را باهم بیندیشیم.

ورم روده یا رگ سیاه قناری چیست ؟

آتوکسوپلاسموز(ورم روده ) یک بیماری انگلی است که در درجه اول پرندگان زینتی ، به ویژه قناری ها ، فنچ ها ، گنجشک ها ، شاخساره ها ، سارها و میناها وجود دارد. این عامل توسط گونه های تک یاخته ای کوکسیدین آتوکسوپلاسما ، یک انگلی خاص میزبان ایجاد می شود.

Atoxoplasma serini (آتوکسوپلاسما سرینی)، گونه ای که در قناری ها یافت می شود ، برای گنجشک ها عفونی نیست. انگل از طریق مدفوع و دهان منتقل می شود  نه توسط کنه ها . این انگل می تواند باعث بیماری سریع و کشنده در پرندگان تازه وارد شود.

بعضی اوقات می‌بینیم در شکم پرنده رگ سیاه کمرنگی وجود دارد که این خود نشانه شروع این بیماری است و در اولین فرصت با ضعیف شدن سیستم ایمنی پرنده و تغییر رژیم غذایی ناگهانی، و یا رژیم غذایی غلط حادتر و نمایان‌تر می‌شود.

 

ورم روده از شایع ترین بیماری ها در قناری ها است که علل آن عوامل باکتریایی و انگل ها می باشند.به طور کل عوامل باکتریایی تورم روده را به دنبال دارد و عوامل انگلی به صورت رگ سیاه کشیده شده از زیر جناق سینه تا مقعد ظاهر میشود‌.عواملی همچون استفاده بیش از حد از سبزیجات و کاهو، تغذیه قناری با سبزیجات خیس و خشک نشده،آب های آلوده و کلر دار بودن آب ، کثیف بودن جا آب و جا دان، عدم رعایت نظافت قفس، آب گرم در تابستان،دان های خیس خورده،تخم مرغ فاسد در کف قفس،تغذیه نادرست و نامتعادل و…. بیماری ورم روده را به دنبال خواهد داشت.

نشانه های بیماری ورم روده قناری

1ـ در ظاهر قناری:

تمایل قناری به غذاهای نرم و بی‌میلی نسبی به غذاهای دانه‌های خشک

پف‌کردگی پرها در طورمداوم  بجز در هنگام ترس و هیجان

تمایل داشتن به گرما و آفتاب در اثر از دست دادن حرارت بدن و ضعف و سستی

2ـ نشانه های بیماری در ظاهر فضله:

بزرگ بودن حجم فضله در دو جنس نر و ماده و  حتی جوجه قناری .فضله به رنگ قهوه ای است گاهی در آن دانه های کوچک و بزرگ سیاه رنگ است که همان پوست تخم کتان است که قناری قادر به هضم آن نبوده است و کاملا مشهود است. در نوع حاد در کنار فضله قهوه‌ای رنگ قسمتی سفید رنگ مشاهده می‌شود.

3-نشانه‌ها در هنگام معاینه قناری

شکم قناری ورم نموده و با لمس نمودن شکم با انگشت کوچکتان بطور واضح روده‌های ورم کرده قابل لمس است و در نوع حاد آن گرمایی همراه با قرمزی مشاهده می‌شود. در صورت عدم درمان در نوع حاد قناری تلف خواهد شد.

علائم بالینی

علائم بالینی بیماری در جوجه ها غیر اختصاصی است و شامل اسهال ، بی اشتهایی ، افسردگی ، پرهای پف کرده ، آتاکسی (از دست دادن کنترل عضلات ) و بزرگ شدن کبد است که ممکن است از طریق پوست پرنده زنده به صورت “رگ سیاه” قابل مشاهده باشد.از دیگر علایم ها می توان به  سينه کاردی شدن -نيمه بازشدن چشمها (در زمان حادشدن بیماری )-مست نشدن قناری -عدم باروری نطفه اشاره کرد.

میزان مرگ ومیر ورم روده در قناری

میزان مرگ و میر ناشی از آتوكسوپلاسموز 80٪ در جوانها است و این بیماری می تواند کل پرندگان را ویران كند. پرندگان بالغ که تخمک تخلیه می کنند ، اغلب فاقد علائم بالینی هستند و حذف انگل از پرندگان را دشوار می کند. شیوع عفونت به دلیل طولانی بودن عمر ماکروفاژها در پرندگان و در نتیجه  طولانی مدت، مروزوئیت ها تا هشت ماه ادامه دارد. تخمدان ها در محیط بسیار پایدار هستند و توسط اکثر مواد ضد عفونی کننده غیرفعال نمی شوند. بنابراین ، این انگل بخصوص به علت آسیب به اپیتلیوم روده ، کبد ، طحال ، میوکارد و عضله اسکلتی در پرندگان جوان ، بسیار خطرناک است. آتوکسوپلاسما نیز به دلیل عمر طولانی در پرندگان بالغ که به طور مداوم آلوده هستند و پایداری در محیط ، موذی است.

عوامل ورم روده قناری

راه های پیشگیری ورم روده در قناری


قوی ترین دارو و آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری تتراتکس میباشد.


بیشتر راجب ورم روده قناری بدانید

شکم قناری که به صورت خطهای برجسته مشکی رنگ ( ورم روده )و گاها زرد متمایل به سفید ( کولیت روده یا کولیت اولسراتیو ). توضیح مختصری از این بیماری وجود داردکه متاسفانه در ما انسانها نیر با این تغذیه ها و مواد غذائی نا سالم و آلوده زیاد است و حتی پزشکان برای افرادی که شدت التهابات روده شان شدید بوده ، دستور عمل جراحی میدهند ، یک نکته ضروری را همین ابتدا بگویم زمان اثر داروها روی مشکلات روده ای حداقل دو هفته زمان میخواهد تا شروع به اثر کند ولی دوستان هنوز یک هفته درمان را شروع نکرده نا امید شده و کلا یک درمان و داروهای دیگر را شروع می کنند که اینها مشابه دادن سم و کشتن قناری بدست خودمان است.

راه های درمان بیماری ورم روده قناری

راه حل اول

1- سریعا قناری تک شود.

2- کلا سبزی و میوه قطع شود بخصوص کاهو و کلم بروکلی که معمولا رایج است.

3- دانه های چرب و روغنی حذف گردد مثل نیجر ، کافشه ، برزک ، حتی ارزن چون دیر هضم است ، تنها دانه چربی که قطع نشود دانه شاهدانه است ولی خیلی کم چون هم علم و هم تجربه ثابت کرده در التهاب روده مفید است و اروپائی ها اسم شاهدانه را سوپر دان می گویند بخاطر قدرت و انرژی زیادش – پوره بادام رنده ریز شده نه آسیاب که چربیش خارج شود ، تخم کاهو 3 واحد یا 3 گرم و تخم خرفه 1 واحد  و دانه کتان همه باهم مخلوط و جلویش باشد.

4- قطع تخم مرغ

5- دارو ( در مورد انتخاب دارو اولین گزینه کشت و تعیین نوع باکتریها بوده و باید مطابق با آنها دارو تجویز گردد مثلا بعضی باکتری ها گرم و مثبت بوده و بعضی گرم و منفی و … ، رایج ترین داروها بیوسیرین که دیگر قرص فشنگی آن نیست و فعلا بصورت محلول دست ساز است و هر 12 ساعت یک قطره در حلقه پرنده میریزید بهمراه پودر تی ان تی که نوک چاقو در نصف جا آبی کلا بمدت یک هفته و بعد قطع می کنید و دو روز بکمپلکس نکتون در آبش ، و مجدد یک هفته دیگر تکرار بیوسیرین و تی ان تی انجام می شود.

راه حل دوم

محلول نیتروتن  10 قطره در 100 سی سی یا صد میل آب بمدت دو هفته یا 14روز یا 5 قطره در نصف جا آبی بهمراه پودر پرونت در همان آب به مقدار 2 گرم در یک لیتر آب بمدت سه هفته یا 21 روز و یا نوک چاقو در همان نصف جا آبی داده شود و این دو دارو با هم هیچ موردی ندارد استفاده شود و فقط باید دوره درمان کامل انجام شوند و اگر بیماری خیلی شدید است هفته اول آموکسی 125 نیز در همان آب اضافه شود.

راه حل دارویی سوم

برای رفع ورم روده قناری از دارو هایی مثل تی ان تی  و بیوسیرین استفاده کنید. می توانید برای خرید دارو و درمان بیماری ورم روده از مشاوره رایگان الی پت  استفاده کنید این بیماری بسیار حساس و حتما زیر نظر متخصص درمان شود.برای مشاوره از متخصصین الی پت به قسمت تماس با ما مراجعه کنید.

راه حل چهارم  برای آنهایی است که به هیچ دارویی دسترسی ندارند.

همان آموکسی در نصف جا آبی بهمراه پودر شده قرص آ اس آ (میکوبیم ) به اندازه نصف نصف نوک چاقو یعنی خیلی کم در همان آب بمدت ده روز داده شود  بهترین کار پیشگیریست  یعنی اول خرید قناری از جای درست ،از پرورش دهنده قدیمی که کارش را بلد است ، دوم دانه خوب از جایی که واقعا سه بار بوجاری کرده و دانه وی مورد تائید باشد.


محصولات نکتون                  ضدعفونی کننده ها                    ویتامین پرندگان زینتی


درمان با استفاده از دارو برای موارد خاص

این برای زمانی است که عامل بیماری ورم روده قناری انگلهاست :

شربت مترونیدازول ۲سی سی ٬شربت کوتریموکسازول ۴ سی سی مخلوط کرده روزی دوقطره صبح وشب به مدت پنج روز, روز ششم پروبیوتیک به قناری بدهید و از روز هفتم سه روز پیاپی تی ان تی بدهید.استفاده از داروی enrotex امکان پذیر است.

درمان بیماری ورم ک منشا باکتریایی دارد:

درمان ورم روده با آنتی بیوتیک تتراتکس محصول شرکت مورنینگ برد آمریکایی بهترین گزینه انتخاب دارو برا درمان این بیماری است
دارو انروفلوکساسین۱۰% پنج روز هر روز پنج قطره داخل ابخوری

داروی بیوسیرین ک از شرکتهای اروپای معتبر تهیه بصورت پودر یا قرص فشنگی

تراپریم و کوکسی پلاس که علاوه بر ورم روده برای درمان اسهال های گچی ,آبکی وسبز رنگ نیز مورد استفاده قرار گرفته میشود .

کلام آخر

جهت پیشگیری از ورم روده باید مقدار غذایی که جلوی قناری میگذارید به حدی باشد که در عرض ۱۰ دقیقه آن را به اتمام برساند یعنی اگر قبلا برای هر جفت یک شستی می گذاشتید از این به بعد نصف شستی برای هرجفت بگذارید تا زودتر هضم بکنند و از همه مهمتر هر دو هفته٬ دو روز پشت سر هم دم کرده پونه کوهی داخل ابخوری بریزید.

خروج از نسخه موبایل