پرورش پرندگان زینتی و صنعتی

بازدید: 7,012 بازدید

با سلام و درود خدمت همه دوست داران حیوانات خانگی مقاله امروز ما راجب این است که ایا برای درآمد به پروش پرندگان زینتی بپردازیم یا خیر ؟ این رو همه ما میدونیم که تمام کار های دنیا و تمام صنف کسب و کار ها به اندازه کافی درآمد دارند. پس اگر فکر میکنید که از کار فعلی خود دست بکشید و به سراغ پرورش پرندگان زینتی بروید پول دار میشود باید بگم که خیر ! این خبرا نیست.

پرورش پرندگان زینی هم شغلی پر درآمد و پر سود است اما اگر به بهترین نحوه احسن اجرا شود. هر شغلی در هر زمینه ای به بهترین شکل که اجرا شود سود خوبی را حاصل میشود پس در گزینه اول باید از خود سوال بپرسید که برای وارد شدن در این شغل وقت کافی را دارید ؟ انرژی کافی را دارید ؟ و بهتر است که بگم تا زمانی که وقت و علاقه کافی برای این کار را ندارید شروع نکنید. ما این جا هستیم تا واقعیت را به شما نشان دهیم نه اینکه روحیه کاذب برای شما ایجاد کنیم . و اما در ادامه شما را با پرورش پرندگان آشنا خواهیم کرید.

یکی از محبوب ترین پرندگان زینتی که قیمت بالایی نیز دارد کاسکو می باشد. کاسکو در راسته ی طوطی سانان قرار می گیرد و به آن طوطی خاکستری آفریقایی نیز می گویند. مهمترین دلیل محبوبیت کاسکو، توانایی بی نظیر این پرنده در تقلید صدا می باشد که این کار باعث خوشحالی صاحب او می شود و افراد زیادی به همین دلیل تمایل فراوانی به داشتن یک کاسکو در خانه ی خود دارند. کاسکوها پرندگانی تیز پرواز هستند که قابلیت جهت یابی ندارند، بنابراین چنانچه کاسکو از محل زندگی خود فاصله بگیرد راه برگشت را گم می کند و احتمال برگشت آن بسیار ضعیف است.

برای پرورش کاسکو به یک جفت طوطی سالم و یک قفس نیاز داریم. برای مدتی باید به صورت مداوم از آن ها مراقبت کنید. آب و غذای ان ها را تامین کنید، قفسشان را مرتب تمیز کنید و با دست به جوجه های تازه از تخم در آمده غذا بدهید. با انجام این کارها پس از مدتی شما صاحب چند کاسکوی جوان و سالم خواهید شد که با مراقبت کافی تعداد آن ها بیشتر نیز خواهد شد.

پرورش قناری

قناری پرنده ای کوچک، زیبا و دوست داشتنی است. قناری ها پرنده های بسیار مقاومی هستند از این رو زندگی در قفس برای آن ها مناسب می باشد. قناری عمری طولانی دارد و نوع نر آن صدای قشنگی دارد. ویژگی هایی که ذکر شد باعث شده است که قناری به عنوان یکی از پر طرفدارترین پرندگان خانگی به شمار بیاید.

برای پرورش قناری یک جفت قناری نر و ماده را تحت شرایطی کنار هم می گذارند، پس از اینکه قناری ماده تخم گذاشت باید در شرایطی خاص از تخم های نطفه دار نگهداری نمایید تا تبدیل به جوجه شوند.

 

پرورش کاکادو

طوطی کاکادو را اکثر شما دیده اید، طوطی هایی سفید یا با رنگ هایی ملایم که تاجی خیره کننده بر سر دارند. این طوطی که در ایران به آن باراتا نیز می گویند، در راسته ی طوطی سانان قرار دارد. به دلیل ظاهر زیبایش، افراد زیادی علاقه مند به نگهداری آن هستند. تاج زیبایی که بالای سر آن ها وجود دارد، در مواقع هیجان، ترس، عصبانیت و … برافراشته می شود و شکوه خاصی به این پرنده می دهد. پرورش این مدل از طوطی بسیار آسان است و با یک جفت نر و ماده می توانید پرورش آن ها را آغاز نمایید.

 

پرورش طوطی برزیلی

طوطی ها جزو پرفروش ترین و رایج ترین پرندگان خانگی به شمار می روند. یکی دیگر از انواع طوطی که طرفداران زیادی دارد، طوطی پاکوتاه برزیلی می باشد. طوطی کوچکی با بدنی سبز و سری نارنجی. زمان زیادی از ورود این طوطی به ایران نمی گذرد، بنابراین پرورش آن سودآوری دارد. این طوطی به دلیل اینکه بسیار احساسی است و تحمل جدایی از جفت خود را ندارد به طوطی جدایی ناپذیر نیز معروف است. برای پرورش این طوطی به یک جفت طوطی نر و ماده نیاز دارید. مدتی طول می کشد تا آن ها به هم عادت کنند، پس از آن طوطی ماده تخم گذاری می کند و شما می توانید با استفاده از دستگاه جوجه کشی( در حجم زیاد) یا به صورت طبیعی (در حجم کم) اقدام به پرورش و جوجه کشی آن ها بنمایید.

 

پرورش توکان ها

توکان ها یک گونه ی بسیار کمیاب از پرندگان زینتی به شمار می روند، ظاهر بامزه و جذاب این پرندگان افراد زیادی را به آن ها علاقه مند کرده است. توکان ها از راسته ی دارکوب سانان به شمار می روند و منقار بزرگ و بامزه ای دارند. پرورش این پرنده ی کمیاب می تواند سود زیادی برای شما داشته باشد. برای پرورش توکان می توانید با استفاده از دستگاه جوجه کشی، تخم های سالم و نطفه دار را به جوجه تبدیل کنید.

پرورش طوطی مکائو

ازقدیم تا الان، همواره، طوطی های خانگی طرفداران بسیاری داشته اند. محبوبیت طوطی ها به دلیل ظاهر زیبای آن ها و قابلیت سخن گفتنشان می باشد. امروزه نیز یکی از پرندگان خانگی متداول انواع طوطی ها هستند. طوطی ماکائو یکی از زیباترین نوع طوطی ها محسوب می شود و به دلیل ترکیب چشم نواز رنگ نارنجی، زرد و آبی، بسیار جذاب است. ماکائو یک پرنده ی باهوش و کاملا اجتماعی است و با انسان ها ارتباط عاطفی برقرار می کند. این طوطی ها تا آخر عمر کنار جفت خود می مانند و تقریبا پس از سه سالگی توانایی جفت گیری پیدا می کنند.

پرورش عروس هلندی

یکی از زیباترین پرنده های خانگی، عروس هلندی می باشد. عروس هلندی از راسته ی طوطی سانان است و کئچکترین عضو خانواده ی طوطی های کاکل دار از نظر اندازه می باشد. عروس هلندی یک پرنده ی بسیار اجتماعی بوده از مصاحبت با انسان ها لذت می برد. جنس نر عروس هلندی باهوش تر از نوع ماده ی آن می باشد و همچنین چنانچه از ابتدا با جوجه ی عروس هلندی صحبت کردن را تمرین کنید، پس از مدتی کلمات را یاد می گیرد. برای پرورش این پرنده نیاز به یک جفت عروس هلندی دارید. البته این پرندگان به راحتی با هم جفت نمی شوند و برای جفت کردن آن ها باید کمی زمان بگذارید. بعد از تخم گذاری عروس هلندی ماده می توانید نسبت به جوجه کشی تخم های نطفه دار اقدام کنید.

پرورش مرغ مینا

مرغ مینا یک پرنده ی کوچک از راستای گنجشک سانان می باشد . توانایی شگفت انگیز مرغ مینا در تقلید صدا، آن را به کی از پرطرفدارترین و محبوب ترین پرندگان خانگی تبدیل کرده است. برای پرورش انبوه این پرنده، بهترین راه جوجه کشی از تخم نطفه دار با استفاده از دستگاه های اتوماتیک جوجه کشی موجود در بازار می باشد. دقت کنید که مرغ مینا فقط تا یک سالگی قادر به یادگیری می باشد و پس از یک سالگی توانایی یادگیری مرغ مینا به شدت کاهش می یابد.

پرورش مرغ عشق

از دیگر  پرنده های جذاب خانگی می توان به مرغ عشق اشاره کرد. مرغ عشق ها پرندگانی بسیار اجتماعی و خوش مشرب هستند و پرورش آن ها نیز ساده بوده در یک فضای مناسب کوچک، تعداد زیادی مرغ عشق می توانید پرورش دهید.

پرورش فنچ

این پرنده ی کوچک در راسته ی گنجشک سانان قرار می گیرد. دارای رنگ های متنوع و چشم نواز، صدای جیک جیک ملایم و حتی قابلیت حرف زدن می باشند. به دلیل قیمت پایین و زاد و ولد بالا، فنچ ها طرفداران زیادی دارند .فنچ ها بر خلاف اکثر پرندگان زینتی برای پرورش نیاز به یک قفس کوچک ندارد و می توانید در یک مکان مناسب اقدام به پرورش تعداد زیادی فنچ کنید.

پرندگان صنعتی که میتوانید پرورش دهید همانطور که با استفاده از پرورش پرندگان زینتی میتوانید کسب و کار خود را شروع کنید, میتوانید برای درامد سنگین تر به پرورش پرندگان صنعتی بپردازید. علاوه بر پرورش پرندگان زینتی، شاخه ی دیگری نیز در این شغل وجود دارد. پرورش پرندگان صنعتی که اگر چه نیاز به سرمایه و مکان بیشتری نسبت به پرندگان زینتی دارد اما شغلی پر بازده به حساب می آید. پرورش پرندگان چه زینتی چه صنعتی چنان اهمیت و ارزشی دارد که اخیرا در دانشگاه های مهم جهان رشته ای به این عنوان به متقاضیان ارائه می شود. در ادامه به معرفی چند پرنده ی صنعتی که با پرورش آن ها می توانید در آمد بالایی کسب کنید، می پردازیم.

پرورش بلدرچین

در سال های اخیر گوشت و تخم بلدرچین در بین مردم بسیار محبوب شده است و به دلیل ارزش دارویی و خواص بی نظیر گوشت و تخم این پرنده، افراد زیادی از آن استقبال می کنند. پرورش بلدرچین نیاز به مکانی خیلی وسیع یا سرمایه ای کلان ندارد و شما می توانید حتی در منزل خود نیز اقدام به این کار نمایید. بلدرچین ماده خیلی سریع به بلوغ جنسی می رسد و تقریبا از ۴۲ روزگی شروع به تخم گذاری می کند، بلدرچین جزو پرندگان کثیر تخم به شمار می رود. با توجه به ویژگی های خاص بلدرچین، پرورش این پرنده بسیار مناسب و پرسود خواهد بود.

 

پرورش کبک

یکی دیگر از پرندگانی که گوشت آن بسیار لذید بوده و خاصیت درمانی دارد، کبک می باشد. پرورش کبک بسیار ساده بوده و درآمد بالایی دارد. پرورش کبک به دو صورت انجام می شود. در روش اول تخم های نطفه دار کبک را خریداری نموده با دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه کشی می نمایند. در روش دوم تعدادی کبک ۵۰ روزه را به صورت گله ای خریداری می کنند. برای افرادی که اولین بار می خواهند پرورش کبک را آغاز کنند استفاده از روش اول مناسب تر می باشد.

از دیگر پرنده های پر سود برای پرورش می توان به بوقلمون اشاره کرد. گوشت بوقلمون بسیار مقوی و لذیذ بوده، استفاده از آن در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است. پرورش بوقلمون اگرچه کمی سخت است اما سود تضمین شده ای دارد. گوشت بوقلمون چربی کمتری دارد و به دلیل رنگ قرمز آن می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز باشد.

پرورش شتر مرغ

پرورش شتر مرغ یک شغل بسیار جذاب و پرسود می باشد. علاوه بر گوشت و تخم شتر مرغ، پوست، روغن و چربی آن نیز قابل استفاده می باشد و استفاده از روغن آن در محصولات آرایشی بهداشتی، متداول است. بنابراین شما با پرورش شتر مرغ می توانید محصولات زیادی را به بازار عرضه نمایید. پرورش شتر مرغ یک شغل بسیار پر زحمت است اما در دراز مدت سود خوبی نصیب شما خواهد کرد.

پرورش مرغ بومی

یکی دیگر از پرنده هایی که با پرورش و فروش آن ها می توانید به سود بالایی دست پیدا کنید، مرغ بومی یا محلی می باشد. پرورش مرغ بومی بر خلاف مرغ ماشینی که با نوسانات قیمت بازار گاها دچار ضرر می شود، شغل پرسود و بی ضرری می باشد. علاوه بر این بسیاری از افراد به دلیل ناسالم بودن گوشت و تخم مرغ های ماشینی، تمایل به استفاده از گوشت و تخم مرغ های محلی دارند. برای پرورش مرغ بومی شما نیاز به چند مرغ جوان و یک خروس مناسب دارید، حتی بدون تجهیزات مدرن مرغداری، با تجهیزات دست ساز و در خانه ی خود، می توانید اقدام به پرورش مرغ های بومی کنید. البته خانه های روستایی و خانه هایی که در حومه ی شهر هستند برای این کار مناسب می باشد.صحبت کردن و شعر خواندن طوطی سخنگو + فیلم (حتما ببینید)

سود و درآمد حاصل از پرورش پرندگان زینتی در زندگی روزمره و در تعامل با دوستان و آشنایان ممکن است قفس پرنده های زیادی را دیده باشید، کسانی هستند که علاوه بر اینکه نیاز سرگرمی و احساسی خود را از طریق نگهداری پرندگان زینتی برطرف میکنند، معتقدند به کمک همزیستی با یک پرنده یا حیوان خانگی به رشد عاطفی و معیارهای علمی و مسئولیت پذیری دست یافته اند.

درک متقابل از این موضوع شما را برای انتخاب یک شغل قابل قبول و پر منفعت از قبیل نگهداری از پرندگان زینتی با هدف تکثیر و فروش پرنده های مولد، جوجه و تخم هایش ترغیب می کند و چه بهتر که مهارت های لازم در نگهداری و پرورش از پرندگان زینتی را تا حدودی یاد گرفته باشید و اگر کمی شامه اقتصادیتان کار کند، شما اولین قدم را برداشته اید . بدون شک پرورش پرندگان زینتی یک درآمد پرمنفعت و سرگرم کننده است و فکر خرید دستگاه جوجه کشی با توجه به اطلاعاتی که باید از نحوه کارکرد آنها داشته باشید دومین قدم در راه اندازی این کسب و کار کوچک می باشد. پرورش پرندگان زینتی با استفاده از دستگاه های جوجه کشی یکی از موضوعات ارزشمندی است که ارزش این صنعت بزرگ را نمایان می کند.

قدم بعدی در راه اندازی تولید و فروش پرندگان زینتی خرید دستگاه جوجه کشی خانگی اتوماتیک یا تمام اتوماتیک می باشید . پیشنهاد ما این است که دستگاه های جوجه کشی تمام اتوماتیک را بخرید که نیاز به دخالت شما ندارد و کافی است دستگاه را به برق وصل کرده و دکمه نام پرنده را انتخاب کنید . دستگاه به صورت خودکار و با استفاده از سنسورهای هوشمند، هوا، رطوبت، دما و چرخش ساعتی تخم ها را تنظیم می کند .

ناگفته نماند که بدنه این دستگاه ها به صورتی عایق بندی شده اند که در کنترل دما نقش بسیار مهمی دارند. پس بهتر است از دستگاههای غیر استاندارد با بدنه فلزی استفاده نکنید . ناگفته نماند این دستگاه ها مجهز به شانه های همه کاره هستند که شانه ها بر اساس اندازه تخم ها قابل تنظیم است و نیاز به خرید شانه های مختلف برای پرندگان متفاوت نیست. این دستگاه های کوچک خانگی را می توانید از فروشگاههای لوازم مرغداری و یا به صورت مستقیم از سایت کارخانه های سازنده بنام خریداری کنید.

نکات مهم تقویت نطفه پرندگان زینتی

مهترین نکته ای که باید در زمان پرورش پرندگان زینتی در نظر داشته باشید نطفه تخم پرنده است . اگر به تقویت نطفه پرندگان بی توجه باشیم پرندگانی که از تخم در می آیند یا همراه با مشگل هستند و یا اصلا تخم دارای جوجه نیست. و در این مواقعه تلاش شما و هزینه هایی که کردید از بین خواهد رفت.

تقویت نطفه پرندگان به پرورش پرنده بستگی دارد به نوع عذای پرندگان و تامین ویتامین بدن ان ها. شرایطی که شما پرنده را پرورش میدهید در اصل بر تقویت نطفه تاثیر گزار است.

ویتامین ad3e مهمترین ویتامین برای تقویت نطفه است این ویتامین به شما کمک میکند تا تولید مثل با کیفیتی داشته باشید. استفاده از ویتامین های ad3e در زمان قبل از جفت گیری یا تولید مثل باعث تقویت نطفه شده و حتمت و حتما به شما پیشنهاد میشود که از این نوع ویتامین استفاده نمایید. ویتامین دیگری که بر این عامل بسیار تاثیر گزار است ویتامین e پرندگان میباشد که از این ویتامین در طول سال میتوانید استفاده کنید و تاثیر ان را بعد از مدت کوتاه بر روی پرنده خود خواهید دید.

دسته بندی دانستنی پرندگان
اشتراک گذاری
مطالبی که شاید به دردتان بخورد

6 پاسخ به “پرورش پرندگان زینتی و صنعتی”

  1. سلام خیلی عالی بود مطالبتون … من یه دارویی شنیده بودم از یه نفر به اسم ویتا فرم که حین اماده سازی به طوطی ها داده میشه و این دارو باعث میشه تعداد تخم طوطی افزایش پیدا کنه ولی از سوی دیگر به رحم پرنده فشار میاد . میخواستم بدونم عوارضی ایا این میتونه داشته باشه و اینکه ایا میشه این رو مثلا از هر دو سری یک بار استفاده کرد؟

  2. کاسکو ها رو غذا داده قفسشون رو نظافت میکنید بعد یه مدت چندتا کاسکو دارید به همین سادگی
    ولی در واقعیت
    بعد یه مدت یه جفت کاسکو پرکن دارید ربع قیمت نمیخرنشون 😂🤪

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت