دستی کردن طوطی و چطور طوطی را رام کنیم

بازدید: 20,444 بازدید

با سلام درورد خدمت شما همراهان همیشگی و دوست داران حیوانات. بسیاری از دوستان پیام فرستادن و ایمیل زدن و گفته اند  طوطی که خریداری کردند اندکی خشن است و رام نشده و یا یک جورایی می توان گفت که این طوطی های خریداری شده نیمه رام هستند. بعضی های می گویند که به دلیل تغییر صاحب و موقعیت مکانی است اما باید بگم که این طور نیست شما درست فکر کرده اید این طوطی های نیمه رام هستند و هنوز به صورت کامل رام نشده اند و یا به قول معروف دستی نشده اند.

اما جای نگرانی نیست ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم به همین دلیل مقاله ای با عنوان دستی کردن طوطی و چطور طوطی را رام کنیم برای شما تهیه کرده ایم با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنیم . اگر در رابطه با دستی کردن طوطی نظر و یا عقیده ای دارید در انتهای همین مطلب برای ما نظر خود را کامنت کنید و ما  را در بهتر شدن این مقاله یاری کنید.

رام کردن طوطی

صفر تا صد دستی کردن طوطی

در نگهداری طوطی به صورت انفرادی مهمترین چیزی که مورد نظر نگهدارنده می باشد اهلی شدن و دستی بودن طوطی است. اکثر طوطی هایی که برای فروش ارائه می شوند وحشی یا نیمه اهلی هستند و دستی ها از قیمت بالایی برخوردارند. حال راه چاره چیست؟؟
ایا میتوان طوطی وحشی را به طوطی دستی تبدیل کرد؟؟؟ ایا طوطی خریداری شده را میتوان چنان دستی کرد که از سرو کولتان بالا رود؟؟؟ اصلا طوطی ها اهلی و دستی میشوند؟؟؟
جواب همه این سوالها مثبت است و شما میتوانید طوطی که خریداری کرده اید را با روشی که در ادامه متن بیان شده ،کاملا اهلی کنید و از نگهداری طوطی که خود اهلی کرده اید لذت ببرید.

شناخت محیط

زمانی که شما یک طوطی را از یک محیط به محیط خانه می آورید طبیعی است که طوطی یا هر حیوان دیگر احساس امنیت نخواهد کرد، شما باید چند روزی طوطی را در یک محیط آرام و بدون استرس بگذارید تا به محیط عادت کند. طوطی را در یک محیط تاریک قرار ندهید و به فکر این نباشید که همان روز های نخست با طوطی ارتباط برقرار کنید یا بخواهید به آن نزدیک شوید . حداقل بین 10 الی 15 روز فقط باید برای طوطی آب و غذا بگذارید.

چند روزی ممکن است طوطی شما بی تابی کند و از خوردن آب و غذا خودداری نماید. اما اصلا جای نگرانی نیست چون در محیط تازه قرار گرفته است و به آن عادت ندارد .خیلی زود این حالت رفع می شود .این مورد برای طوطی های وحشی بیشتر اتفاق می افتد.

تنبیه کردن و آزار جسمی وروحی اکیدا ممنوع

اولین نکته برای رام کردن طوطی این است که پرنده هرگز به روش های منفی پاسخ نمی دهد.در واقع طوطی متوجه نمی شود که چرا آن را تنبیه می کند !تنبیه بدنی و اجبار طوطی به گرسنگی ٬داد زدن بر سر طوطی برای رام شدن روش های غلطی است که هرگزجواب نمی دهد و پرنده ای که به این روش رام شود ممکن است برای همیشه اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

عادت کردن طوطی به صاحبش

سعی کنید برای دستی کردن طوطی پرنده را در محیطی که خود شما بیشتر در آن مکان در خانه می باشید قرار دهید(منظور ازاین مورد مکان های پر تردد نیست مکانی خلوت انتخاب کنید که طوطی از دور بتوانید شما را زیر نظر بگیرد) تا طوطی شما بتواند به آسانی با شما ارتباط برقرار نماید ، در این صورت احساس آرامش و صمیمیت بیشتری برقرار می شود.

محل قرار گیری قفس

مکان قرار گیری طوطی در روزهای اول ورود به خانه نباید شلوغ و پر رفت وآمد باشد.یک گوشه آرام را برایش انتخاب کنید .بهتر است پشت قفس طوطی به سمت دیوار باشد تا طوطی احساس امنیت بیشتر کند .

پرندگان زینتی و طوطی سانان  همیشه دوست دارند در ارتفاع زندگی کنند و زمین نشستن را دوست ندارند. قفس طوطی باید در ارتفاع حداقل 70 الی حداکثر 90 سانتی متر از سطح زمین باشد و یادتان باشد به هیچ عنوان قفس طوطی را بر روی زمین نگذارید. خیلی خوب میشود اگر داخل قفس برای طوطی اسباب بازی بزارید این باعث ریلکس شدن پرنده میشود.

صحبت کردن با طوطی

هروقت توانستید در کنار قفس طوطی بنشینید و با او حرف بزنید و وقت بیشتری با طوطی خود بگذرانید.دراین مدت طوطی با شما و خانواده خو میگیرد و بیشتر با شما آشنا می شود .حتی برای طوطی خود یک اسم انتخاب کنید و با آن اسم صدایش کنید تا زمینه برای سخنگو شدن طوطی فراهم شود.

حالا پس از سپری کردن این مدت و عادت کردن طوطی به محیط و اعضای خانواده می توانید به آرامی با او صحبت کنید و بسیار آرام دست خود را بر روی قفس طوطی بگذارید و هیچ گونه حرکتی با دست خود انجام ندهید. دفعه اولی که شما دست خود را روی قفس می گذارید طوطی بسیار وحشت زده می شود و بنابراین باید این کار را در مدت کوتاهی انجام بدهید. سعی کنید این کار را در روز چند بار تکرار نمایید.

دستی کردن طوطی

چه زمانی می توانید به طوطی دست بزنیم ؟

زمانی شما می توانید دست خود را در قفس طوطی ببرید ، که طوطی ترسی از دست شما روی قفس و یا خود شما نداشته باشد. اکنون دست خود را به آرامی در قفس طوطی کرده ،وبا دست خود غذا یا میوه مورد علاقه طوطی را در جلویش بگیرید.با نزدیک کردن دستتان به منقارش ممکن است از شما بترسد .زیاد در این کار اصرار نکنید و صبور باشید او بالاخره غذا از دست شما خواهد خورد .زمانی اینکه غذا را از شما گرفت چند روز متداوم تکرار کنید .یا هر چند وقت یکبار خودتان به غذا بدهید .این طوری اعتماد طوطی جلب می شود و به شما اجازه می دهد زیر سینه یا سر او را نوازش کنید.این کار را به آرامی انجام دهید ممکن است طوطی شما حالا ها اجازه به شما ندهد که نوازشش کنید و دست شما را گاز بگیرد.

چه زمانی طوطی را از قفس بیرون بیاوریم

این موضوع بسیار مهمی برای حیات و نگهداری طوطی در منزل است .بعد از اینکه ترس طوطی از شما و محیط ریخت . در قفس را باز کنید و بگذارید باز بماند .ممکن است با اولین بار طوطی شروع به پرواز کند اما از اگر پرهای آن را چیده باشید فقط چند متر بالا می رود و بعد میاید بالای قفس خود می نشیند .از طرفی هم ممکن است طوطی از قفس خود خارج نشود. در این پروسه که اتفاق می افتد شما کاری به طوطی نداشته باشید بزارید هروقت خواست وارد قفس شود.بعداز تکرار در چند روز طوطی از این کار خوشش می آید.که شما می توانید به آرامی زمانی که بالای قفس است به او غذا بدهید.

نکته : در صورت چیده نشدن پرها طوطی ممکن است در اولین پرواز خود در خانه به دلیل ناآشنا بودن به خود آسیب بزند.با دیوار و پنجره ها برخورد کند .حتما پنجره را با پرده بپوشانید. در صورت برخورد با جایی قفس طوطی را ببرید در کنارش تا روی آن بنشیند.

روش بیرون اوردن طوطی از قفس

اگر طوطی از قفس بیرون نیامد  کمی غذا کف دست خود ریخته و بگذارید روی دست شما بنشیند . بسیار آرام طوطی را از قفسش در بیاورید و در کنار قفس با دست دیگر طوطی را نوازشش کنید. در این مدت نباید هیچ گونه حرکت ناگهانی انجام دهید. ویدیو زیر به شما کمک میکند تا بهتر طوطی را روی دست خود بنشانید

 

بغل و نوازش طوطی

مرحله آخر دستی کردن طوطی همین جاست.دست خودتان را بیاورید جلو تا طوطی روی دست شما بشیند. اگر خود طوطی نیامد دست خود را به پا و سینه طوطی کمی فشار دهید که طوطی را برای نشستن روی دستتان تحریک می کند .

ممکن است طوطی روی دست شما بشیند و از دستتان بالا برود روی شانه شما بشیند ممکن است اصلا روی دستتان نشیند و شمارا گاز بگیرد .بهتر این کار در این مواقع این است که ساعد خود را جلوی طوطی بگیرد و با دست دیگر کمی غذا در مقابلش بگیرد.با جلو آمدن طوطی دستتان را آرام آرام عقب بکشید تا طوطی مجبور شود برای دریافت غذا روی دست شما بنشیند در دفعه اول هیچ گونه حرکت اضافی انجام ندهید.

بعد از گذشت چند روز از مرحله قبل بگذارید طوطی روی شانه شما بنشیند و طوطی را بغل کنید و با او حرف بزنید . از اعضای خانواده در خواست کنید چند روزی فقط نوازشش کند ، به خاطر داشته باشید طوطی روی دست شما نشسته باشد و اعضای خانواده روی دست شما طوطی را نوازش کنند، زیرا طوطی فعلا فقط به شما اعتماد دارد.

کلام آخر

رام کردن طوطی اصلا کار سخت و دشواری نیست .فقط کمی باید حوصله کنید و برای پرنده خانگی خود وقت بگذارید.با انجام دادن مراحل بالا حتما طوطی شما رام می شود و از دست شما غذا می خورد و از سروکولتان بالا می رود و اجازه می دهد تا نوازشش کنید .با گذر زمان و قرار گرفتن بیشتر طوطی در کنار شما و محیط بیشتر به شما اعتماد می کند و این صمیمت بیشتری برای شما و طوطی ایجاد می کند.شما حتی رفته رفته می توانید از تمرین های حرفه ای برای سخنگو کردن طوطی خود استفاده نمایید.تا زبان طوطیتان باز شود .


برای کسب اطلاعات بیشتر از طوطی خانگی خود می توانید از صفحات زیر بازدید نمایید:

پرکنی کاسکو

نگهداری عروس هلندی

ترسیدن طوطی و دیگر پرندگان

دسته بندی دانستنی پرندگان
اشتراک گذاری
مطالبی که شاید به دردتان بخورد

27 پاسخ به “دستی کردن طوطی و چطور طوطی را رام کنیم”

  1. سلام من یه سوال داشتم من یه طوطی ملنگو گرفتم همش گاز می خواد بگیره گفتن هم دستیه هم رام باید چه کار کنم گاز نگیره و بهتر بامن دوست شه حتی از تو دستمم غذا نمیخوره

  2. من ۲تا طوطی برزیلی دارم . از دستم فقط غذا میخورن و دستمو خیلی اروم گاز میگیرن . ولی اصلا اجازه نمیدن لمسشون کنم . ۳ ماهه هستن

  3. سلام وقتتون بخیر
    من یه طوطی ملنگو ۶ ماهه دارم
    الان دو هفته ای هست خریدمش
    داخل قفس با خودم میبرمش سرکار، چون صبح تا شب خونه نیستم
    الان که غذا رو بادستم میبرم داخل قفس از دستم میگیره میره گوشه قفس و شروع به خوردن میکنه
    ولی چشم هاش رو خیلی کوچک و بزرگ میکنه
    مثل هیبنوتیزم شده ها
    برا اینکه بتونم بیارمش رو دست باید بیشتر ادامه بدم غذا دادن با دست رو؟!
    چون وقتی غذا رو از دستم میگیره من دستم رو تو همون حالت نگه میدارم که بهش عادت کنه ولی میده میچسبه به دیواره های قفس

  4. سلام.من طوطی رو دیروز خریدم و امروز هم بخاطر بی اطلاعی بهش دستم رو زدم و از قفس بیرون آوردم.
    الان ولی کمتر از دیروز از خودم میترسه.ولی اصلا نمیزاره به قفس نزدیک بشم،لطفا راهنمایی کنین🙏🙏🙏

    1. سلام علی عزیز
      مشگلی نیست پرنده دچار کمی استرس شده. بهش زمان بدید و جایگاه مناسب و آرومی برای قفسش انتخاب کنید . که تردد کم باشه و صدای تلویزیون اذیتش نکنه . طی همین فرایند میتونید از قطره آنتی استرس پرندگان استفاده کنید.

    2. سلام تقریبا ده روز میشه که یه کوتوله برزیلی خریدم وقتی نزدیکش میشم میپره رو سرم یا شونم ولی دستمو که نزدیکش میکنم میترسه باید چکار کنم؟

      1. سلام روژان
        این موضوع طبیعیه . سعی کن فعلا از کارایی که میترسه رو انجام ندی . با گذشت زمان بیشتر بهت عادت میکنه

      2. سلام من یک طوطی برزیلی دارم که از بچگی بزرگش کردم خیلی باهام خوب بود اصلا گاز نمی‌گرفت
        تا اینکه جفت خورد و تخم گذاشت بعد همش تخم می گزاشت و جوجه نمی شد.
        از اولین تخمی که گزاشت خیلی خیلی وحشی شد در حدی که دست رو گاز بگیره دست پاره میشه. من خیلی دوستش دارم ولی میترسم هیچ وقت دیگه نتونم تو دستم بگیرمش. ترو خدا یه چیزی بگین انجام بدم آروم شه.
        و اینکه یک سال و چهار ماهشه

    3. سلام من یک طوطی ملنگو دارم که سنش یک سال و ۴ماه دارد به من موقعی که خریدم گفتن رام و دستی هست ولی الان روی دستم نمیاد و خیلی هم می‌ترسد به نظر شما چه کار کنم؟

    1. سلام من دو تا طوطی برزیلی دارم که یکیش ۱۰ ماهشه یکیش هم ۹ ماهشه
      میخواستم بگم که چطور میتوانم طوطی را دستی کنم و کی تخم میگذارد؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. سلام
    ممنون. میشم اگر مرا راهنمایی کنید

    من5 روز پیش یک عروس هلندی ماده گلباقالی 8 ،7 گرفتم.
    و فقط غذای مورد علاقش رو از دستم میگیره

    می خواستم بدونم :

    این عروس ماده 7،8 ماهه را میتوان رام کرد ؟

    آیا میتوان به این عروس هلندی حرف زدن یاد داد ؟

    مدت زمان اینکه رام بشه چقدر هست ؟

  6. سلام من یک طوطی ملنگو دارم که ۴ساله دارمش و ۴سالش هست ولی خیلی وحشی هست وقتی میرم طرفش مردمک چشماش کوچیک و بزرگ میشه ومی خواد منو گاز بگیره. به زور میاد رو دستم و وقتی هم میاد دستم رو محکم گاز میگیره در حدی که دست زخم میشه. وقتی میاد روی شونه ام لباسم رو گاز گازی می کنه. چیکار بکنم که رام بشه؟لطفا پاسخگو باشید🙏🙏

  7. سلام من گیسا هستم منم تمامی حیوانات رو دوست دارم و به اونا کمک می کنم .
    یه سئوال دارم ، من طوطی ملنگو دارم دوساله دارمشون ولی یکی از طوطی هام خیلی جنگجو هست و وقتی دستم رو نزدیک قفس می بدم سعی می کنه قازم بگیره و حتی قاز گرفته من هی هی باهاش حرف می زنم جوری باهاش بازی میکنم که نترس و قاز نگیره ولی هیچ تاثیری نداره .
    شما راه حلی میدونید؟

  8. سلام من دو تا طوطی برزیلی دارم که یکیش ۱۰ ماهشه یکیش هم ۹ ماهشه
    میخواستم بگم که چطور میتوانم طوطی را دستی کنم و کی تخم میگذارد؟؟؟؟؟؟؟؟

  9. سلام من یک طوطی ملنگو دارم که سنش یک سال و ۴ماه دارد به من موقعی که خریدم گفتن رام و دستی هست ولی الان روی دستم نمیاد و خیلی هم می‌ترسد به نظر شما چه کار کنم؟

  10. سلام من یه طوطی ملنگو ماده دارم
    2ساله هستش
    رو دستم میاد ولی زود زود گاز میگیره
    هرکاری که بالا گفتید رو کردم

  11. سلام من یه طوطی ملنگو ماده دارم
    2ساله هستش
    رو دستم میاد ولی زود زود گاز میگیره
    هرکاری که بالا گفتید رو کردم ولی اهلی نمیشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  12. سلام من 2 تا کوتوله خریدم بیشتر از 20 روز هست که خریدم سن یکی 1 4 ماه دیگری 9 ماه هر کار میکنم دستی بشن دستی نمیشن چیکار کنم از ساعت 8 تا 15 هم چیزی بهشون ندادم ولی بازم نمی یومدن از روی دستم غذا بخورند

  13. سلام من یه طوطی برزیلی دارم که از جوجگی بزرگش کردم رام بود گاز نمی گرفت تا اینکه تو سن 6 ماهگی یه طوطی دیگه آوردیم نمی دونستیم نره یا ماده بعد وقتی پیش هم بودن طوطیم وحش شد و خیلی وقتی گاز میگیره درد میگیره لطفا بگید چی کار کنم خیلی دوستش دارم دوست دارم باز رام شه.
    و الان یک سال و نیم سنش هست و 17 تا تخم گذاشته جوجه نمیشه

  14. سلام من یک طوطی کرینچیک دارم وقتی خریدمش ۲ ماهش بود اماو هیچ تکونی نمیخورد و هیچ جیکی نمیزد از دستم غزا نمیخورد ولی از زرف غزاش بیش تر از دوتا تخمه بر نمیداشت و الان که دو ۳ ماهشه هم همینطوره هیچ کاری نمیکنه غزا نمیخوره آواز نمیخونه چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت