لک قناری و یا پرریزان

بازدید: 26,055 بازدید

[vc_row][vc_column][vc_column_text]به نام خدا . با سلام و درود خدمت شما عاشقان قناری و دیگر پرندگان زینتی . مبحثی که قبلا راجبش صحبت کردیم امروز تصمیم به بروز رسانی این مقاله گرفتم  همه میدونیم که مهم ترین فصل پرورش زمان لک قناری است . اگر پرنده در دوران تولکی قناری به خوبی نگهداری و پرورش داده شود قطعا پرورش شما موفقیت آمیز خواهد بود . در بسیاری از مواقعه قناری زمان پرریزان یا لک رو جا به جا میکنه و این تداخل زمانی اصلا خوب نیست.

زمان لک  از وقتی که ریختن پر قناری شروع میشود آغاز شده در این زمان باید نکات فصل لک و رژیم غذایی و تغذیه دوران لک به بهترین شکل اجرا شود. و در برنامه ریزی فصل مهم پرریزان هیچ تداخلی پیش نیایید.  در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر راجب تولکی قناری صحبت کنیم و ببینیم که چطور از این فصل مهم موفق خارج بشیم[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][movedo_title heading_tag=”h2″ heading=”h2″ line_type=”line” line_width=”300″ align=”center”]فصل پرریزان و لک قناری[/movedo_title][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]لک قناری یک موضوع کاملا طبیعی میباشد و این مورد یک بیماری نیست . پس نگران نباشید . (دوستانی که تازه قناری خریداری کرده اند و بار اولی است که پرریزان را تجربه میکنند متعجب میشوند مخصوصا زمانی که برا اولین بار ریختن پر قناری خود را مشاهده میکنند ) پرریزان به سراغ تمامی قناری ها می آید و این بک بیماری نیست اما بدن پرنده نسبت به مقاوت در برابر بیماری ها ضعیف میشود به همین دلیل تغذیه دوران لک بسیار مهم است.

در شرایط عادی معمولا با شروع فصل گرما (از اول تیر) آغاز و تا پایان مهرماه ادامه می یابد حدودا پر ریزی بین ۶ تا ۱۲ هفته طول می کشد ، پرریزی در قناری از نواحی سینه شروع می شود وبه صورت دو طرفه درتمام قسمت های بدن پیشرفت می کند ودر نهایت به ناحیه سر می رسد وک لیه پرهای بدن می ریزد (در جوجه قناری ها که معمولا در محدوده سنی ۱۰ تا ۱۲ هفتگی وارد مرحله پرریزی می شوند شاه پرهای بال وپرهای اصلی دم نمی ریزند).

در پایان پر ریزی و کامل شدن تدریجی پرها در مناطق مختلف بدن ،آخرین جایی که پر در می آورد سر قناری است ( وقتی پرهای سوزنی سر بیرون آمدند پرریزی تقریبا کامل شده است) با توجه به استرس ها ناشی از پر ریزی و تغییرات هورمونی. نیاز قناری به مکمل های ویتامینه و اسیدها ی آمینه و پروتئین ها افزایش می یابد ، بنابراین تغذیه حاوی ویتامین ها ومواد معدنی واسیدهای آمینه نقش مهمی در سلامت قناری دارد. و این را نباید به عنوان یک بیماری تلقی کرد بلکه بروز آن در اثر عدم رعایت بعضی از شرایط زندگی قناری و یا از آثار و عواقب ابتلا به یک مرض دیگر است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][movedo_title heading_tag=”h2″ heading=”h2″ line_type=”line” line_width=”300″ align=”center”]عدم رعایت نکات فصل لک[/movedo_title][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

تو لک رفتن قناری
تو لک رفتن قناری

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]رعایت نکردن نکات فصل قناری از جمله تغذیه و برنامه دارویی عواقبی در جریان دارد مثل:

  • نطفه نداشتن قناری ها
  • خارج نشدن قناری از لک
  • ضعیف و کسل بودن قناری
  • جفت نخوردن پرنده
  • نزاشتن تخم یا کم تخم گزاشتن
  • تخم های بدون پوسته
  • مرگ بعد از جفت
  • جوجه دادن فقط در لانه اول

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][movedo_title heading_tag=”h2″ heading=”h2″ line_type=”line” line_width=”300″ align=”center”]کار هایی که باید زمان تولک بودن قناری انجام دهیم[/movedo_title][vc_column_text]

اگر به دستورات و نکات فصل پرورش دقت نکنیم با مشگلات بالا روبرو خواهیم شد . حال برای اینکه این مشگلات برای ما پیش نیاد و در پرورش قناری موفق بوده باشیم باید چه کار هایی انجام دهیم؟

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

برنامه غذایی و تعذیه دوران لک

در فصل لک قناری ها پر عوض میکنند و برای تولید پر های جدید پروتئین ، ویتامین ، اسید آمینه ، کلسیم و سایر مواد معدنی را باید در دسترس داشته باشند تا پر ها به سرعت و با کیفیت تولید شوند غیر از تولید پر ، تغذیه در افزایش باروری و به اصطلاح قوی شدن نطفه نیز تاثیر بسزایی دارد ، با رساندن ویتامین E مناسب در طول این فصل و تا قبل از فصل جفت این مشکل به راحتی قابل حل است. بهترین منبع هم برای این ویتامین جوانه ها هستند ، جوانه های گندم ، شاهدانه ، ماش و … که طرز تهیه آن نیز در سایت قناری کده موجود است.

موارد دیگری چون کم شدن تخم ، تخم نکردن ، گیر کردن تخم و تخم بدون پوسته نیز با قرار دادن کلسیم در تغذیه حل میشود کافی است پوست تخم مرغی که هر روز به قناری ها میدهید را آسیاب کرده و روی تخم مرغ رنده شده بپاشید. کف دریا نیز همیشه در دسترس قناری باشد

استفاده از خنکی در دوران پرریزان

  • کاهو
  • خرفه
  • کاسنی
  • گیشنیز
  • (سیفیجات) کدو
  • عرق کاسنی هفته ای دوبار
  • پوست هندوانه ک مقداری دارای هندوانه است
  • برگ کاهو

استفاده از دارو ها

آبتنی و خمام

آبتنی و حمام کمک شایانی به رشد پر های با کیفیت و شادابی قناری ها میکند ، پس از آن غافل نباشید و در هفته 2 الی 3 مرتبه قناری ها را آبتنی دهید

استراحت کافی

در فصل جفت طول روز قناری ها تا 15 ساعت افزایش میابد و زمان زیادی برای استراحت شبانه ندارند ، همان طور که در نوردهی قناری مطالعه کردید در فصل لک طول روز را تا 9 ساعت پایین می آوریم تا قناری هایمان به اندازه کافی استراحت کنند ( به این معنی که اتاق قناری ها باید 15 ساعت تاریک باشد تا آن ها بخوابند)
این استراحت آن ها را برای فصل جفت بسیار آماده میکند و برای فصل جفت نیز طول روز را هفته ای 15 دقیقه اضافه میکنیم ، به این صورت قناری هایمان در طول روز 12 ساعت کم کم آماده جفت خواهند شد و زمانی که به طول روز 14 ساعت برسیم میتوانیم آن ها را جفت کنیم.
بهتر است شدت نور روز نیز در فصل لک پایین باشد برای مثال اگر در فصل جفت 5 لامپ استفاده میکنیم در فصل لک آن را به 2 لامپ کاهش میدهیم

مراحل دوران لک و یا پرریزان

ترتیب عوض شدن پر ها

هنگام تولک ابتدا پرهای پوشش بدن میریزند و پس از وقفه ای چند روزه پرهای کوچک و از جمله پرهای سر و صورت می ریزند و پس از وقفه ای دیگر پرهای دم و شاهپرها عوض می شوند.

بدیهی است هنگام تولک، پرنده به یکباره تمام پرهای خود را از دست نمیدهد بلکه این ساز و کار طبیعی به نحوی تنظیم شده است که پرنده قدرت پرواز خود را از دست ندهد. جوجه ها در پرریزان سال اول شاهپرها و دم را نگاه می دارند

زمان پرریزان قناری ها

زمان پرریزان قناری ها در فاصله زمانی بین اواخر مرداد تا اوایل مهرماه انجام می شود. یک قناری سالم می بایستی ظرف مدت پنجاه روز پرهای خود را کاملا تعویض نماید. در صورتیکه این مدت بهر علتی بدرازا انجامد. حتما اشکالی در کار بوده است. و می بایست جهت بهبود وضع تولک پرنده اقدام گردد.

دوره طبیعی پرریزان در جوجه های سری اول از ده تا دوازده هفتگی و در جوجه های سری دوم و سوم از شش تا ده هفتگی از تولدشان می باشد

شروع پرریزان قناری
شروع پرریزان قناری

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

علائم مشخصات شروع شدن لک قناری

لک قناری ها در فصل معین خود علائم و نشانه هائی دارد که یک پرورش دهنده مجرب به محض مشاهده آن متوجه می شود که یکی از همین روزها قناری شروع به پرریزی میکند.

  1. در قناری های نر خوراندن قطع میگردد.
  2.  در طول روز قناری چندین بار به سر ظرف دانه رفته و بدون اینکه اشتهائی برای خوردن نشان دهد، فقط به دانه نوک میزند.
  3.  اغلب به کف قفس رفته و به سینی کف آن نوک میزنند.
  4.  معمولا در اواسط روز به فواصل کوتاه روی میله نشیمن به استراحت میپردازد و خمیازه کشیده و پا و بالهای خود را کشاله می رود و سپس بطور عادی به جستو خیز میپردازد.
  5. در فواصل کوتاه و با یک حالت وسواسی پرهای خود را بررسی کرده و هر چند گاهی یکی از آنها را کنده و سپس تکان های شدید بخود می دهد. .
  6. هنگام غروب زودتر از حد معمول بخواب می رود و در نهایت یکی از همین روزها تولکش شروع و پرها یکی پس از دیگری می ریزند.

ورود به لک در زمان نامناسب

رفتن در لک قناری در زمان نا مناسب بسیار بد میباشد. تا جایی ک میتونید قناری را فقط در فصل تابستان وارد لک بکنید قبل و یا بعد این فصل باعث میشود قناری شما شرایط تولید مثل نداشته باشد. بسیاری از افراد در زمان لک قناری میگویند ک پرنده ما وارد لک نشده ک این موضوع خیلی بد میباشد. و سعی کنید با استفاده از دستور زیر قناری را وارد لک کنید تا این دوران را به خوبی بگزاند.

در نظر داشته باشید هر قناری ای که پر های بیشتری بریزد در زمان لک سالم تر از دیگر قناری ها میباشد

جمع بندی

و در کل رد کردن این فصل آنقد ها هم سخت نیست نظافت کامل همراه با تغذیه دوران لک مناسب میتوانید فصل لک را با موفقیت بگذرانید . نمیگم که سعی کنید , حتما طبق برنامه پیش بروید اگر با برنامه ریزی و مشاوره از متخصصین و پرورش دهندگان معتبر پیش بروید حتما موفق خواهید شد. در انتهای این صفحه اگر سوالی دارید بپرسید و یا نظر خودتون رو برای ما کامنت کنید. امیدوارم که لذت کافی از این مقاله رو برده باشید[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][movedo_button btn_fluid=”yes” btn_fluid_height=”short” animation=”grve-fade-in-right” animation_delay=”400″ animation_duration=”fast” button_text=”همه چیز راجب قناری” button_color=”aqua” button_size=”extrasmall” button_shape=”round” button_shadow=”small” button_link=”url:https%3A%2F%2Felipeet.com%2Fcanaryy%2F|title:%D9%82%D9%86%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20%D9%87%D8%A7|target:%20_blank|” margin_bottom=”15px”][movedo_button btn_fluid=”yes” btn_fluid_height=”short” animation=”grve-fade-in-right” animation_delay=”400″ animation_duration=”fast” button_text=”بیماری pbfd” button_color=”primary-4″ button_size=”extrasmall” button_shape=”round” button_shadow=”small” button_link=”url:https%3A%2F%2Felipeet.com%2Fpbfd%2F|title:%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20pbfd||”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][movedo_button btn_fluid=”yes” btn_fluid_height=”short” animation=”grve-fade-in-right” animation_delay=”250″ animation_duration=”fast” button_text=”پرکنی کاسکو” button_size=”small” button_shape=”round” button_shadow=”small” button_link=”url:https%3A%2F%2Felipeet.com%2F%25d9%25be%25d8%25b1%25da%25a9%25d9%2586%25db%258c-%25da%25a9%25d8%25a7%25d8%25b3%25da%25a9%25d9%2588%2F|title:%D9%BE%D8%B1%DA%A9%D9%86%DB%8C%20%DA%A9%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%88|target:%20_blank|” margin_bottom=”15px”][movedo_button btn_fluid=”yes” btn_fluid_height=”short” animation=”grve-fade-in-right” animation_delay=”250″ animation_duration=”fast” button_text=”انگل خارجی پرندگان” button_color=”blue” button_size=”extrasmall” button_shape=”round” button_shadow=”small” button_link=”url:https%3A%2F%2Felipeet.com%2F%25d8%25a7%25d9%2586%25da%25af%25d9%2584-%25d8%25ae%25d8%25a7%25d8%25b1%25d8%25ac%25db%258c%2F|title:%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%20%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C%20%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86||”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][movedo_button btn_fluid=”yes” btn_fluid_height=”short” animation=”grve-fade-in-right” animation_delay=”150″ animation_duration=”fast” button_text=”ویتامین ad3e” button_color=”primary-2″ button_size=”small” button_shape=”round” button_shadow=”small” button_link=”url:https%3A%2F%2Felipeet.com%2Fproduct-category%2Fvitamincanary%2F%25d9%2588%25db%258c%25d8%25aa%25d8%25a7%25d9%2585%25db%258c%25d9%2586-ad3e%2F|title:%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%20ad3e||” margin_bottom=”15px”][movedo_button btn_fluid=”yes” btn_fluid_height=”short” animation=”grve-fade-in-right” animation_delay=”150″ animation_duration=”fast” button_text=”طوطی سانان” button_color=”purple” button_size=”extrasmall” button_shape=”round” button_shadow=”small” button_link=”url:https%3A%2F%2Felipeet.com%2Fparrot%2F|title:%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C%20%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86||”][/vc_column][/vc_row]

دسته بندی بیماری پرندگان بیماری قناری دانستنی پرندگان
اشتراک گذاری
مطالبی که شاید به دردتان بخورد

7 پاسخ به “لک قناری و یا پرریزان”

  1. با درود بر شما زحمتکشان گرامی و عزیز. مطالب بسیار ارزنده و زیبای دارید که ما ادمهای تازه کار از شما و تجربیات با ارزش شماها استفاده میکنیم. ممنونم و سپاسگذاریم.
    من هم چندین سال هست قناری دارم و بعلت نداشتن جای مناسب همیشه با تولک رفتن قناریها مشکل داشتم و دارم. اما اگر بتونم امسال قناریهای خودم رو در جای که ساخته ام قرار بدم فکر میکنم مشکلم حل بشه. جای که هستن چراغها روشن خاموش میشن و پرندها بیدار میشوند و هی میخوابند و فکر کنم براشون اصلا خوب نیست. ایشالا که به زودی با مکانی که براشون تهیه کردم و تجربیات شما حتما موفق میشم. نژاد قناریهای من داج فریل هستند. همان فری. ممنون و متشکرم.

  2. با سلام و خداقوت بابت مطالب خوب و مفیدتون.سوالی داشتم بنده بار اول هست ک قناری دارم الان چند روزه تو این فصل سرما قناریم ظاهرا رفته تو لک نمیخونه غذاشو میخوره ابشو میخوره ولی اصلا نمیخونه همش تو حالت چرت زدن هست روزا بنده نیستم فقط شبا ک میام خونه میبینم همش تو چرته پرنده در صورتی که قبلا پرندم شب تا 9 شب میخوند.لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم.ضمنا بنده مرتب ویتامین e و مولتی ویتامین و ویتامین a و سبزیجات و تخم مرغ و پوست تخم مرغ بهش میدم

  3. سلام وعرض ادب یه سوال داشتم من یک جفت قناری گلستر دارم که درحال تخم گذاری قناری نر داره به تولک میره وماده روتخم خوابیده ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت